دوشنبه, 17 اردیبهشت 1403
دوشنبه, 17 اردیبهشت 1403

اختصاصی حکایت گیلان | پرنده نگر و حامی محیط زیست تالش سه شنبه 30 آذر تصویری از پرنده ارزشمند و کمیاب ایران را ثبت کرده است.
فردین نظیری با اشاره به فصل مهاجرت انواع پرندگان به تالاب‌های ساحلی دریای کاسپین (خزر) به خبرنگار حکایت گیلان می‌گوید: هنگام پایش تالاب جوکندان در اراضی ساحلی منطقه حفاظت شده لیسار در شهرستان تالش، از «کوکر دم دراز» عکاسی کرده ام. این گونه مهاجر که باقرقره شنی دم دراز هم گفته می‌شود در ایران بسیار کمیاب است. و برای نخستین بار در استان گیلان شناسایی می‌شود.
بنابر گزارش حکایت گیلان کوکر جثه ای به اندازه کبوتر دارد و تاکنون 16 گونه این پرنده را در جهان شناسایی کرده‌اند. کوکر را در خاورمیانه به نام ایران می‌شناسند و مجله تخصصی پرنده شناسی خاورمیانه کوکر نام دارد. کوکر زیباترین پرنده ایران است و زیستگاه گونه های آن عمدتا در جنوب، جنوب شرق، جنوب غرب، دشت‌ها و بیابان‌های مرکزی ایران قرار دارد.
نخستین بار در سال 1351 تمبر یادبود کوکر در ایران منتشر شده است.
پیش از همه گیری بیماری کوویید 19 علاقمندان به پرنده نگری و عکاسی از پرندگان ایران برای ثبت تصاویر، در فصل‌های پاییز و زمستان به دشت‌ها و مناطق بیابانی و خشک نیمه جنوبی و مرکزی ایران می‌آمدند.

همرسانی کنید:

نظرات شما:

یوسف 4 دی 1400 ساعت 01:10

عالی مثل همیشه آقای نظیری

نظر دهید - پسندیدم 1

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان